Search This Blog

Thursday, March 3, 2011

SIRI ALFRED HITCHCOCK & TIGA PENYIASAT LAMA & BARU

13 comments:

  1. kat mana nak beli?

    tlg emel saya zeese5@gmail.c om

    ReplyDelete
  2. Kena carilah, pasti ada tapi kena cari samada kat kedai buku terpakai atau tempat pelupusan buku-buku @ recycle company

    ReplyDelete
  3. Salam duneoworld. Bagaimana saya dapat menghubungi saudara? Jika sudi, mohon dapat menitip bingkisan ke email saya di zakirukm@hotmail.com atau sms saya ke 019-2715417. Kita seangkatan; penggemar novel mistri kanak2 tetapi masih terpaut kepada versi lama, penerbitan tahun circa 1976 atas sebab yang telah saudara nyatakan selain mengimbau zaman kanak2 kita dahulu. Saya berpandangan oleh kerana syarikat fargoes tidak lagi mengeluarkan novel2 ini sebagaimana bentuk asal (versi kini banyak plot telah digugur mengakibatkan jalan cerita tersekat2 dan amat menjengkelkan selain ilustrasi kulit depan dan gambar dalam yang terlalu amatur) demi memastikan naskah asal yang masih ada lagi ini kekal dan dapat dikongsi bersama pnggemar2 sezamannya, saya mencadangkan naskah asal ini disalinfoto secara kualiti tinggi, manakala imej kulit depan yang lusuh itu diedit melalui perisian fotoshop sebelum dihantar ke kedai yg ada menawarkan khidmat "reproduction". Saya pernah "reproduce" sebuah buku akademic yang sukar dijumpai dan hasilnya cukup menggembirakan kerana naskah "reproduce" itu saling tak tumpah dengan naskah asal. Saya akui kaedah ini tidak beretika tetapi ia bukanlah bertujuan untuk komersil tetapi semata2 hanya sekadar memberi nyawa baru kepada buku yang hampir pupus ini. Saya tahu ada satu kedai yg menawarkan khidmat reproduction dgn harga yg amat betpatutan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju, malahan sebenarnya saya pun dah berjaya convert 8 buku physical book kepada digital book, setiap satu mengambil masa 30 minit dengan device ciptaan sendiri. Google sahaja, caranya pasti ada jumpa.

      Delete
    2. Salam. Sekiranya sudi, bolehkah saudara duneoworld mengirimkan senaskah dua ebook yg saudara buat itu kepada saya? Mungkin ia boleh mengubat sedikit kerinduan menatap kembali buku2 lama ini dan mengimbau kenangan zaman kanak2 dulu. Gunalah email zakirukm@hotmail.com.

      Apa yg cuba saya sampaikan dlm post terdahulu ialah menghasilkan klon buku2 lama itu melalui kaedah salinfoto dan penjilidan berkualiti tinggi hinggakan naskah salinan yg dihasilkan saling tak tumpah dgn naskah asal termasuk saiz buku, cover depan dan tulang (spine). Tetapi kaedah ini memerlukan naskah asal untuk disalin. Kaedah ini juga setidak2nya memberikan peluang kpd peminat2 utk memiliki buku ini dlm bentuk yang seasli mungkin.

      Segala jasabaik saudara yg sudi berkongsi buku hatta dlm bentuk maya (ebook) sekalipun amat saya hargai dlm didahului dgn ucapan ribuan terima kasih.

      Delete
  4. Salam. Saya masih tidak menerima sebarang kiriman email dari saudara. Kiranya sudi, kirimkanlah sebaris ucapan jika tidak ebook yang dimohon. OK, mana tau kita boleh bertukar2 buku dan menambah koleksi kita sendiri. Insyaallah hujung minggu ini saya akan ke chowrasta untuk memburu sekali lagi buku2 lama tu. Junkbookstore di KL tu tak boleh harap sangat sebab kedai tersebut menjual dengan harga yang terlalu mahal. Senaskah novel siri salma cetakan 1997 (versi diringkaskan) pun berharga RM20! Betul2 buat duit.

    ReplyDelete
  5. Salam. Saya masih tidak menerima sebarang kiriman email dari saudara. Kiranya sudi, kirimkanlah sebaris ucapan jika tidak ebook yang dimohon. OK, mana tau kita boleh bertukar2 buku dan menambah koleksi kita sendiri. Insyaallah hujung minggu ini saya akan ke chowrasta untuk memburu sekali lagi buku2 lama tu. Junkbookstore di KL tu tak boleh harap sangat sebab kedai tersebut menjual dengan harga yang terlalu mahal. Senaskah novel siri salma cetakan 1997 (versi diringkaskan) pun berharga RM20! Betul2 buat duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf Saudara, lambat balas. Saya dah email senarai buku yang dah diconvertkan. Saudara pilih n maklumkan saya. Tak perlu terdesak beli buku-buku tu jika harganya mahal. Zaman buku-buku physical hampir berakhir sebab kita dah boleh convert kepada softcopy dengan senang. Kalau mereka tak jual sekarang, mereka yang rugi.

      Delete
  6. Bley anta e-book kt e-mail waakuka@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak yang mana ? Kalu ada bleh jugak saya anto, ada scanbook terbaru Jejak Berapi, Azimat Senoi & Burung Kakak Tua edisi tahun 1985

      Delete
    2. Sy nk juga emel noor_azian@usm.my tq..

      Delete
  7. Saya nak jga siri tiga penyiasat

    ReplyDelete
  8. Saya nak jga utk siri tiga penyiasat emailkan kepada saya di email ararbella8@gmail.com

    ReplyDelete