Search This Blog

Monday, November 26, 2012

Intro SIRI SALMA @ NANCY DREW


#Siri Salma Nombor Satu iaitu Secret Of The Old Clock atau versi terjemahannya Rahsia Jam Pesaka


Aku sebenarnya tak berapa mahir sangat dengan cerita Siri Salma ni walaupun banyak buku-bukunya dah aku baca dan aku miliki. Kemungkinan kurang mahir kerana jalan ceritanya seakan-akan sama, heronya perempuan dan bilangan ceritanya banyak iaitu lebih kurang 50 buku menyebabkan selalu terkeliru. Walau bagaimanapun, sebagai seorang yang ulat buku / atau kaki buku ?, cerita ni memang antara favourite sewaktu zaman kanak-kanak sehingga kini.  

Pengenalan secara ringkas, Siri Salma atau Nancy Drew versi asalnya adalah karya yang ditulis oleh sekumpulan penulis di bawah satu syarikat di Amerika tetapi sekumpulan penulis tersebut diberikan nama Carolyn Keene. Watak-watak utama dalam siri ini dan menurut buku terjemahan adalah

Nancy Drew atau Salma Abdul Hamid (Nancy Drew)
Carson Drew atau Abdul Hamid Majid (Karson Drew) iaitu ayah Salma dan seorang peguam terkenal
Bess Marvin atau Zarina (Zamilah) sahabat baik Salma
George Fayne atau Mei Lin (Marina) sahabat baik Salma
Ned Nickerson atau Jamal (Nasir) teman lelaki Salma
Hannah atau Mak Cik Ani (Mak Cik Hana) iaitu pengasuh dan penjaga Salma sejak kecil kerana emaknya telah meninggal dunia.
(Nama dalam kurungan merujuk watak terjemahan dalam Penerbitan Nottans)

Buku pertama yang aku baca dalam Siri Salma ini adalah Rahsia Di Loteng Buruk kepunyaan kakak aku, seingat aku versi tahun 70an, tetapi anehnya tiada dalam senarai terbitan tahun 70an yang tersenarai di belakang buku Hasrat Pelajar 1975, Penerbitan Nottans 1976 dan Study Aids 1977. Rupanya ia diterbitkan pada tahun 1978 oleh Penerbitan Fargoes. Maklumat ini aku baru sahaja dapat tahu melalui sahabat yang juga mengemari siri-siri ini. Pembacaan terawal Siri Salma melalui Rahsia Di Loteng Buruk bagi aku sangat tepat kerana buku ini memang best, malahan mungkin antara yang terbaik. Walau bagaimanapun, banyak lagi buku-bukunya masih belum baca atau mungkin dah baca tapi tertukar dengan tajuk-tajuk lain.

Agak lama juga aku menanti peluang sambil buat research untuk kumpulkan maklumat dan fakta berkaitan siri ini dan tugasan menjadi mudah apabila dipertemukan dengan Saudara Zakir yang sangat meminati serta sangat pakar dalam buku-buku terbitan Fargoes & Hasrat Pelajar tahun 70an. Terima kasih Saudara Zakir atas input-input yang diberikan, kita berkongsi kegemaran yang sama dan Saudara Zakir sebenarnya telah memulakan pencarian semula tersebut sejak tahun 2006 lagi serta memotivasikan aku untuk menjejaki semula siri-siri kegemaran sewaktu kanak-kanak bermula tahun 2007, selain itu baru-baru ini Saudara Zakir telah maju selangkah di hadapan apabila beliau telah menemui sumber tak terbatas bagi pencarian buku-buku lama ni. Oppss, aku tak akan dedahkan sumber itu, terpulang kepada beliau, tapi yang pasti ia berita yang menggembirakan bagi pengemar buku-buku lama ini.

Siri Salma pertama kali diterjemah dan  diterbitkan di Malaysia oleh Penerbitan Hasrat Pelajar pada tahun 1975 dengan 10 tajuk cerita-cerita yang hebat iaitu

1.       Hantu Rumah Besar
2.       Pesanan Di Pondok Buruk
3.       Rahsia Di Lembah Selindung
4.       Maklumat Dalam Silang Kata Rahsia
5.       Misteri Permata Manikam
6.       Mencari Peta Yang Hilang
7.       Misteri Istana Batu Nilam
8.       Penceroboh Ghaib
9.       Petunjuk Di Kereta Tua
10.   Hantu Bukit Puaka


Aku rasa aku belum baca kesemuanya dan menurut pakar, buku paling best dari 10 terawal adalah Hantu Rumah Besar dan Misteri Istana Batu Nilam.
Tajuk-tajuk asal Bahasa Inggeris anda boleh rujuk silang dengan list yang disertakan. Kemungkinan ada tajuk-tajuk yang tersalah matching kot sebab ada yang aku tak pasti.



Pada tahun 1976 pula, Penerbitan Nottans pula menerbitkan 10 buah buku Siri Salma tetapi nama watak-watak utamanya iaitu Nancy Drew dan lain-lain dikekalkan. Tajuk-tajuk 10 buku tersebut seperti di bawah

1.       Rahsia Bayangan Di Ladang Ternakan
2.       Ahli Sihir “Dewan Blackwood”
3.       Tanda Di Kereta Kuda Usang
4.       Misteri Batu Nilam Labah-Labah
5.       Penceroboh Ghaib
6.       Pencarian Peta Yang Hilang
7.       Misteri Selipar Merah Tua
8.       Kapal Berpuaka
9.       Misteri Bandar Hilang
10.   Pesanan Di Jati Berlubang



Kemudiannya Penerbitan Study Aids pada tahun 1977 menerbitkan pula 10 lagi buku Siri Salma dengan tajuk-tajuk berikut. Study Aids kemungkinan adalah penerbitan yang satu kumpulan dengan Fargoes & Hasrat Pelajar kerana tajuk terjemahan serta isinya memang sebijik. 

1.       Rahsia Loket Pecah
2.       Misteri 99 Anak Tangga
3.       Misteri Di Rumah Tumpangan Tanjung
4.       Simbol Pokok Puaka
5.       Rahsia Di Ladang Pintu Merah
6.       Rahsia Bilik Berbunyi
7.       Rahsia Wanita Kayu
8.       Rahsia Rumah Berpagar
9.       Petunjuk Dalam Buku Catatan
10.   Rahsia Jam Pesaka

Penerbitan Fargoes pada tahun 1978 juga keluarkan buku-buku Siri Salma ni dengan tajuk-tajuk berikut

1.       Misteri Tangga Bengkok
2.       Petunjuk Dalam Boneka
3.       Misteri Mata Bersinar
4.       Misteri Kasut Balet
5.       Surat Penuh Misteri
6.       Rahsia Balai Emas
7.       Rahsia Pengurus Sarkas
8.       Isyarat Ke Jalan Bunga Raya
9.       Misteri Loceng Tiga X
10.   Petunjuk Dalam Tembok Usang
11.   Misteri Dua Kali Malang
12.   Rahsia Di Loteng Buruk
13.   Misteri Banglo
14.   Misteri Beg Peti
15.   Misteri Rumah Berlumut
16.   Misteri Naga Api
17.   Petunjuk Di Topeng Baldu
18.   Petunjuk Dalam Album Lama
19.   Kunci Hitam Berahsia
20.   Misteri Gading Azimat

 Dan kemudiannya sekali lagi Penerbitan Hasrat Pelajar terbitkan semula 50 tajuk buku-buku Siri Salma pada tahun 1986 & 1987 yang bagi aku edisi ini masih lagi mengekalkan keaslian cerita dari terjemahan tahun 1970an. Tajuk-tajuknya seperti berikut



1.       Petunjuk Di Kereta Tua
2.       Misteri Permata Manikam
3.       Hantu Rumah Besar
4.       Pesanan Di Pondok Buruk
5.       Penceroboh Ghaib
6.       Misteri Peta Yang Hilang
7.       Rahsia Di Lembah Selindung
8.       Hantu Bukit Puaka
9.       Misteri Istana Batu Nilam
10.   Maklumat Dalam Silang Kata Rahsia
11.   Rahsia Loket Pecah
12.   Misteri 99 Anak Tangga
13.   Misteri Di Rumah Tumpangan Tanjung
14.   Simbol Pokok Puaka
15.   Rahsia Di Ladang Pintu Merah
16.   Rahsia Bilik Berbunyi
17.   Rahsia Wanita Kayu
18.   Rahsia Rumah Berpagar
19.   Petunjuk Dalam Buku Catatan
20.   Rahsia Jam Pesaka
21.   Misteri Loceng Tiga X
22.   Rahsia Pengurus Sarkas
23.   Rahsia Balai Emas
24.   Misteri Mata Bersinar
25.   Petunjuk Dalam Boneka
26.   Petunjuk Dalam Album Lama
27.   Misteri Naga Api
28.   Misteri Kasut Balet
29.   Kunci Hitam Berahsia
30.   Misteri Tangga Bengkok
31.   Misteri Lambang Greek
32.   Patung Berbisik
33.   Misteri Dua Kali Malang
34.   Misteri Banglo
35.   Patung Misteri
36.   Petunjuk Dalam Tembok Usang
37.   Misteri Beg Peti
38.   Petanda Dalam Kotak Emas
39.   Petunjuk Di Topeng Baldu
40.   Misteri Cermin Tingkap Tersembunyi
41.   Misteri Kapal Bangsawan Berhantu
42.   Misteri Gading Azimat
43.   Rahsia Di Loteng Buruk
44.   Surat Penuh Misteri
45.   Petunjuk Siulan Seruling
46.   Tangga Yang Tersembunyi
47.   Misteri Rumah Berlumut
48.   Isyarat Ke Jalan Bunga Raya
49.   Misteri Patung Kachina
50.   Jambatan Berhantu





So itu sahaja pengenalan berkenaan Siri Salma, harap anda elakkan dari baca buku-buku terbitan tahun 1990 an ke atas kerana tiada lagi keaslian, malahan jauh diringkaskan dari versi asalnya. Rasanya ramai yang meminatinya terutama wanita sebelum didedahkan dengan pembacaan novel-novel cinta.

69 comments:

  1. salam. saya juga di antara penggemar siri salma dan siri-siri lain seperti siri 5 sekawan, siri 5 penyiasat, siri hadi, siri 3 penyiasat, siri 7 penyiasat, siri pelajar dan lain2...

    tula, versi 90-an terlalu ringkas, namun versi inilah yg saya ada. bila saya tgk versi asal nancy drew dan siri lain dalam versi enid blyton, mmg tebal bukunya.

    btw sampai sekarang masih menyimpan koleksi siri ini. sayang sgt dan ada masa masih membacanya... :)

    ReplyDelete
  2. Untuk makluman, edisi 90an banyak sangat diringkaskan. Jika anda berkesempatan baca versi asal memang sangat best. Mungkin akan datang ada versi tersebut diletak di 4shared...tunggu

    ReplyDelete
  3. Saya juga gemar citer2 bersiri salma ni, taon 80an bila ada jual buku kat sekolah, misti cari siri salma, kdg2 pakat ngan kawan mbik sorg 1 tajuk, nk bli 2. 3 tak mampu. Budak dulu bkn mewah mcm budak skrg. Klau kat perpustakaan buku salma sampai haus! Sbb pntg letak ada jer yg capai pinjam. Cerita rahsia bnyk rahsia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, setuju sangat dengan "pantang letak ade je yang capai pinjam". Kena gi check kat rak setiap hari tu.

      Delete
  4. Terima kasih sebab membuat artikel berguna berkenaan siri penyiasatan Nancy Drew ini. Saya tercari-cari selama ini. Harap2 ada versi online supaya boleh download. Zaman sekolah rendah saya dipenuhi buku2 siri penyiasatan Salma dan kawan2nya Zarina dan Mei Lin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang seronok membaca time tu, dulu takde competition sangat macam sekarang. Nak membaca balik sekarang perlu compete dengan banyak urusan dan gadget yang berlambak-lambak.

      Delete
  5. Happy bila jumpa article ini. Buku pertama yg saya baca juga Rahsia di loteng buruk kepunyaan abg saya dan sejak itu pantang masuk library mesti cari buku salma. Dlm banyak2 paling suka baca Misteri 99 anak tangga. Mana nak carik version yg lama2 nih yea???.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nantikan scanbooknya kat sini, kalu sempat saya letak tajuk yang diingini. TQ

      Delete
  6. Alahai..seronoknyerr jumpa laman web nie...dulu masa kecik2 memang suka sgt sume buku penyiasatan..tapi bil adah besar..dah ada duit..beli yang versi english..memang best...

    ReplyDelete
  7. Boleh jual ke..berminatlah nk beli utk anak2

    ReplyDelete
  8. ada yang nak jual tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan untuk dijual. Kalau nak baca, bagi email n tajuk. Nanti saya hantar softcopy.....walaupun tak sebest baca buku betul tapi jadilah sebab sekurangnya bleh baca...

      Delete
    2. Akk saye pn nakk softcopy. Ape tajuk pon bole. Terima kasih (:
      far_shah98@yahoo.com

      Delete
    3. Saya pn nk softcopy akk. Ape2 tajuk pn bole terima kasih..
      far_shah98@yahoo.com

      Delete
    4. saya pun nak jugak.. farahizah.salleh@yahoo.com.my

      Delete
    5. saya nak jugak boleh? emel saya farahizah.salleh@yahoo.com.my

      Delete
    6. saya pun nak jugak.. farahizah.salleh@yahoo.com.my

      Delete
    7. nakkkkk...sy mmg giler la ngn buku cite nie,dlu byk buku nie sy smpan tp sjk pindah randah buku tue seme buang..sygnyee..tlg bg softcopy blh x..nie emel sy isyafiena@yahoo.com

      Delete
    8. salam... saya pun nak softcopy siri salma boleh? lama dh cari dan mmg teringin sgt2... bole x minta jasa baik tuan emailkan ke shuhadhaaj@gmail.com dan shuelofa@gmail.com. Terima kasih banyak 2 😊

      Delete
    9. Saya nak juga. Tajuk: Misteri Bandar Hilang

      email saya: hafiz991029@gmail.com

      Delete
  9. hi...minat sangat dgn buku ni...boleh email kan soft copy...any tajuk pun boleh..tq..
    email add : rose_wireka@hotmail.com

    ReplyDelete
  10. Hai.. Nak juga la softcopy.. Rindu zaman sekolah..
    norishhoney@gmail.com

    Selamat Hari Raya Aidil Fitri

    ReplyDelete
  11. Hi. Blh emailkan softcopy. Apa2 tajuk pun bole. E-mail sy misszara9116@gmail.com.

    ReplyDelete
  12. Saya nak juga? Boleh email ke shimuniri@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Saya sgt minat cerita siri salma & siri hadi.Waktu sekolah rendah saya selalu membaca buku - buku siri ini kerana ia merupakan cerita yang penuh suspen bg saya.Malah ia jg memberi pengajaran yg berguna.
    Saya berharap sgt agar akan ada versi siri ini yg blh download spaya saya dpt mengumpulkan kesemua episod cerita ini.
    Saya akan teringat byk kenangan sewaktu berada di sekolah rendah apabila membaca cerita siri salma & siri hadi ini.

    ReplyDelete
  14. Saya nak juga? Boleh email ke nmachnya@gmail.com

    ReplyDelete
  15.  Saya nak juga? Boleh email ke nmachnya@gmail.com

    ReplyDelete
  16. saya nak juga boleh? email ke fazilahhidayu@gmail.com.apa2 tajuk pon bole:)

    ReplyDelete
  17. salam..sy minat sgt siri penyiasat..masa kecik dulu xbkesempatan nk baca byk..harap sgt dapat kongsikan soft copy kalau ada..ini emel sy..
    h_damia@yahoo.com
    terima kasih ya..

    ReplyDelete
  18. Hai. Saya sangat berminat dengan cerita-cerita misteri mcmni. hrp sgt dpt soft copies cerita2 ni. kalau sudi, boleh hntar kat email : arae_luckystar@yahoo.com
    Thank you^^

    ReplyDelete
  19. Hi..sy sngt berminat dgn cerita nancy drew aka salma ni.. blh bg soft copy? Ni email sy noraidahassan@gmail.com tq..

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum,saya nak softcopies cite misteris kalu bole emailkan kt amirsofuanalong@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Tuan, sebenarnya softcopy tu banyak dan memang nak share. Tapi tak berkesempatan lagi. Untuk email setiap permintaan memang tak praktikal rasanya.

      Delete
  21. Salam bila encik nak share softcopy siri salma. Kalau encik berkelapangan boleh la email cerita ape2 kat saya. Tk. Cikbay_la@yahoo.com

    ReplyDelete
  22. salam. . saya berminat jugak.. saya cadang kan pihak anda letak dalam zip folder dan email kan sahaja satu folder tu jika ada yg minta.. kalau blh saya nak juga di emailkan blh baca semula buku misteri lama2 nie..
    email saya ishahwewe85@gmail.com.
    terimakasih.

    ReplyDelete
  23. Assalammualaikum...saya pun berminat nak softcopy siri Nancy Drew...boleh email ke email address saya...annmeiling75@gmail.com...terima kasih...

    ReplyDelete
  24. Salam..boleh tlg emailkan siri salma...sy antara peminat siri ni...tq
    drwan_phd@yahoo.com

    ReplyDelete
  25. Salam..boleh tlg emailkan siri salma...sy antara peminat siri ni...tq
    drwan_phd@yahoo.com

    ReplyDelete
  26. http://wuddan.mywapblog.com/ebook-download-sepuasnya.xhtml

    ReplyDelete
  27. Salam boleh emelkan siri salmah...minat sgt tq...
    Jennhannyra.annesly.jl@gmail.com

    ReplyDelete
  28. salam boleh saya minta softcopy utk siri salma ni? minat sangat.. thanks :)
    emel : sherney96@gmail.com

    ReplyDelete
  29. Assalam.boleh emailkan softcopy ke saya.
    thanks.
    hazwanizakaria66@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum. Blh tlng emailkan sofcopy ke email sy ? terima kasih...
    salmahsahudin@gmail.com

    ReplyDelete
  31. Sgt berminat dgn siri penyiasatan nancy drew.
    Syahirah.razak9830@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Saya berminat dengna buku Nancy Drew..tolong email softcopy annmeiling75@gmail.com... terima kasih

    ReplyDelete
  33. Sy pon peminat salma..tolong email soft copy
    suzywong782000@yahoo.com
    Tqvm

    ReplyDelete
  34. saya juga berminat dengan siri salma versi tahun 70an.. admin masih aktif lg ke??.. mohon utk emel softcopy kpd saya : sara.liya@gmail.com
    semua tajuk pun nak..dan terutama Misteri 99 Anak Tangga

    ReplyDelete
  35. saya antara peminat buku siri penyiasatan dari sekolah rendah lagi. saya masih ingat terdapat buku cerita siri penyiasatan di mana pembaca boleh memilih jalan cerita tapi saya tidak ingat nama buku atau penulis buku tersebut. Saya nak tanya sekiranya saudara dapat membantu saya mencari siri buku tersebut. boleh email saya.. fendi.edata@gmail.com
    Contoh cerita dalam buku:- ahmad terjumpa seorang lelaki berbadan besar yang mencurigakan. (pilihan jalan cerita di bawah, a) mengikut lelaki tersebut, m/s 20.... b) meminta bantuana MR Lim, m/s40

    ReplyDelete
  36. Salam. Saya minat sangat siri salma. Dulu masa tahun 3 daha start baca buku ni. Tahun 1997. Baru tadi kemas rumah terjumpa buku Petunjuk Di Kereta Tua. Boleh tak email saya kat mana nak beli buku buku dia semua? Saya nak sangat beli semua siri dia. Tolong email ke joyce.pcimage@gmail.com ya. Terima kasih yang tak terhingga sebab buat blog ni. Kawan-kawan ramai yang tak tau cerita ni.

    ReplyDelete
  37. salam..saya pun peminat siri salma.Kenangan zaman sekolah..kalau tak keberatan,boleh tolong email kat saya jugak?sbb lama dh cari.. ryuhannako89@gmail.com..terima kasih yg tak terhingga kpd Tuan.

    ReplyDelete
  38. salam..saya pun peminat siri salma..boleh tolong email dengan saya, ryuhannako89@gmail.com .terima kasih yg tak terhingga kepada Tuan

    ReplyDelete
  39. Salam, dah 2018. Harap kalau baca bolehkah saudari hantar softcopy siri salma ke Syahirahjay0@gmail.com. Thankyou

    ReplyDelete
  40. Saya pun nak.. Kalau ada siri hadi, 3 penyiasat dan lain2 pun nak juga

    ReplyDelete
  41. Harap kalau bolehkah saudari hantar softcopy siri salma ke christal_ling@yahoo.com. ribuan terima kasi和!

    ReplyDelete
  42. Salam. Saya juga amat minat dengan siri Nancy Drew ini dari zaman sekolah lagi. Sampai sekarang saya amat minat dengan karya penyiasatan ini. Salam :)

    ReplyDelete
  43. Salam! Boleh email softcopy semua tajuk? Rindu nak baca balik buku fav ni.

    phoenixcore19@gmail.com

    Thank you in advance~

    ReplyDelete
  44. Assalam! Boleh tak email softcopy semua tajuk? Rindu nak baca balik buku nancy drew dan hardy boys.

    hairi404165@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum en duneoworld...sy pengumpul tegar buku2 penyiasatan siri salma,siri hadi, nancy drew dll...saya telah membaca komen2 di atas yg mengatakan tuan mempunyai softcopy koleksi cerita2 ini...jika tidak keberatan, boleh sy mintak izin untuk membacanya..emel saya : jungle.booky@gmail.com

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum en. Duneworld. Boleh x sy dapatkan softcopy buku2 penyiasatan yg en. Duneworld ada. Sy teringin utk membacanya semula seperti zaman kanak2 sy. Kl tidak keberatan boleh emailkan kepada hasla2601@gmail.com.. Terima kasoh

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum en. Duneworld. Boleh x sy dapatkan softcopy buku2 penyiasatan yg en. Duneworld ada. Sy teringin utk membacanya semula seperti zaman kanak2 sy. Kl tidak keberatan boleh emailkan kepada hasla2601@gmail.com.. Terima kasoh

    ReplyDelete
  48. Hai.blh ke email dekat saya sofrcopy siri salma

    ReplyDelete
  49. hai boleh email dekat saya softcopy siri salma.
    adawiah_hadi@yahoo.com

    ReplyDelete
  50. Hi,sy pun nk softcopy,apa2 tajuk pun blh... sarasvasan2830@gmail.com..terima kasih

    ReplyDelete
  51. Hai boleh email dekat saya semua softcopy siri penyiasatan..email saya sathisraja@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Hai, kalau tak keberatan, boleh tak email ke saya softcopy siri salma dan siri hadi kepada bzstudy09@gmail.com.. Terima kasih

    ReplyDelete
  53. Hi,sy pun berminat nk dptkan softcopy mana² siri yg ada..terima kasih sangat2 pada yg sudi berkongsi..ni alamat email sy norul0985@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Nak sangat2 Siri Salma yg versi asal..

    ReplyDelete
  55. hi
    boleh emelkan softcopy koleksi siri salma dan siri hadi
    zunadiazu@mail.com

    ReplyDelete