Search This Blog

Wednesday, August 15, 2012

Salam Aidilfitri & jom berteka-teki raya....



Mohon Maaf Zahir & Batin dari saya sekeluarga




Untuk hiburan semua jom kita berteka-teki raya…….layan


Teka teki Raya

Kurma apa tak bleh makan
Lagu raya apa tak ada pun sebut pasal hari raya ?
Dalam banyak-banyak rumah, rumah apa yang sentiasa terbakar, malam raya pun rumah ni terbakar juga tapi bukan sebab main bunga api atau pasang pelita…
Pakcik ni dulu selalu orang tunggu-tunggu masa nak raya tapi bila raya tak penah pun kita nak pegi rumah dia…Sapa dia ni yea….
Kenapa kalo pergi beraya, orang tak bagi duit dulu, balik baru nak bagi……
Dalam banyak-banyak mangkuk, termasuk mangkuk ready nak raya, mangkuk apa yang isi air tak penuh-penuh
Juadah ni jarang orang masak time raya tapi dalam banyak banyak juadah makanan berasaskan ayam cam rendang raya ayam, sate raya ayam…yang ni pakai nama haiwan lain walaupun dari ayam jugak. Apa benda yea
Kertas apakah yang paling popular pada hari raya?
Lagu raya apa yang ada perkataan Bahasa Inggeris?
Selain duit raya, apakah lagi yang berleluasa setelah berakhirnya puasa?
Jenama ubat gigi apa yang ada kaitan dengan raya?
Bunga apa yang berkembang mekar di malam raya?

Jawapan kat bawah………







Pokok Kurma
Balik Kampung
Rumah Api
Penyimpan Mohor Besar Raja-raja
Duit dulu tak laku dah…..
Mangkuk tandas….
Telur mata kerbau…..
Kertas Angpau.
Lagu Saloma ‘Miskin Kaya memakai baju baru warna warni, mengunjungi sanak kaum FAMILI’
Hantu raya.

Ubat gigi Raiya.
Bunga Api…..



6 comments:

  1. FAMILI... bahasa melayu ada ye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Off topic - Baru dimelayukan, masa lagu ni ditulis tahun 1975 memang Bahasa Inggeris...

      Delete
  2. Salam Bro,

    Saya sedang mencari buku Adventure Series karya Willard Price. Saya mmg minat cerita nie sejak dr bangku sekolah lg.... mana saya boleh cari/beli buku nie?

    Bro dah ada brapa dah buku nie? nak jual x?? hehehe... x pun saya pinjam utk photostat.....

    Saya pun minat 5 Sekawan, 5 Penyiasat, 3 Penyiasat, Hardy Boys, ..... klu boleh tlg inform kedai mana nak cari buku2 nie....

    Terima kasih bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...saya baru tau macamana untuk tukar physical book kepada digital book dengan mudah sekali. Mungkin akan datang ada kot kat 4shared....Kedai-kedai kena cari bro..

      Delete
  3. Salam Bro,

    Saya mmg minat benar ngan buku Adventure karya Willard Price. Boleh x bro bagitau mana nak cari buku2 nie?

    Kat bro dah ada brapa dah buku nie? nak jual x? hehehe.... klu nak pinjam photostat bleh x???

    Saya mmg minat 5 Sekawan, 5 Penyiasat, 3 Penyiasat, Hardy Boys, Adventure series....

    Mana nak cari buku2 nie eh bro kat area kl nie?

    Terima Kasih bro

    ReplyDelete